Wednesday, January 27, 2010

salam perkenalan KERANA SEPOHON NANGKA



Saya telah ikuti perkembangan blog dan bloggers dari Kota Belud dengan penuh menarik. Kawan saya kata paling banyak orang buka akaun facebook dan jadi blogger adalah orang Kota Belud. Orang muda-muda. Yang bukan muda masih politik kedai kopi. Jadi orang kata kadar celik IT di kalangan orang Kota Belud paling tinggi di negeri Sabah. bangga kita? tentu sekali bangga.

Satu ketika dulu tiba-tiba saya teringat peristiwa sepohon nangka. Masa itu saya masih kanak-kanak. Terdapat sepohon nangka di hadapan rumah milik keluarga cikgu Bakrin Yusuf sekarang. Dulu rumah itu milik arwah Hj Yusof Samit, ayah Bakrin. Pohon nangka itu tidaklah ranum seperti pokok cempedak. Pokoknya sudah tua. Setahun berbuah sebiji hingga 3 biji. Tapi buahnya besar.

Pohon nangka itu kononnya "pesaka" nenek moyang dan tidak boleh dijual atau ditebang. Pesanan yang empunya tanaman. Nangka jenis "binulang" atau jenis ulas berwarna kuning merah yang manis. Jarang ada di Kota Belud pada masa itu.

Akibat sepohon nangka tersebut. Akibat kejahilan seorang manusia Bajau yang memiliki pohon nangka ini, kampung saya tidak mendapat bekalan elektrik selama 3 tahun. Bayangkan 3 tahun kerana sepohon nangka!

Ada beberapa pokok termasuk pokok kelapa, wani(kuini), pokok telupid, bambangan telah ditanda X dan kerajaan membayar antara Rm50 dan Rm 200 pampasan pada ketika itu. Pokok itu ditebang untuk memasang kabel elektrik ke Kampung Menunggui dan termasuk kampung sekitar akan mendapat bekalan elektrik.

Setelah menunggu 3 tahun, pemilik pohon nangka pun meninggal dunia. Kerajaan yang bersabar begitu lama dapatlah memasang kabel elektik ke kampung-kampung berkenaan termasuk lah di kampung saya.

salam pertemuan.

2 comments:

azrone said...

Salam perjuangan saudara pipit pekepa.

diam lagu seliu-liu... un lirik

pipit beliangan pekepa jata parai...

mari berjuang bersama kami rakyat marhaen tertindas...

PIPIT PEKEPA' said...

Azrone, biar kiti diki dan miskin tapi semangat dong diki denakan.

selamat berjuang!