Monday, March 15, 2010

UMNO SABAH TERLALU YAKIN DAN PEMIMPINNYA SEMAKIN ANGKUH!!





Datuk Yahaya Husin - Timbalan Ketua Menteri Sabah yang paling KEDEKUT dan pemimpin UMNO Sabah yang paling sombong dan angkuh!









Bila TPM Tan Sri Mahyuddin Yasin datang melawat Sabah minggu lepas, penuh airport orang-orang politik sambut pemimpin tertinggi negara itu. Begitulah lumrahnya. Semua mau tunjuk muka. Konon tunjuk sokongan dan Sabah masih "fixed deposit". Pasti pemimpin, balaci dan ulat-ulat UMNO yang memenuhi ruang VIP. Orang biasa kalaupun ada hanya melihat dari jauh. Ada rakyat biasa yang jadi penumpang Air Asia maki seranah dan  menyumpah UMNO dan pemimpin negara kerana mis flight akibat kesesakan jalan raya.

Orang tanya kenapa Pipit tidak sambut TPM baru-baru ini? Pipit jawab, Pipit bukannya melobi projek atau melobi calon, buat apa nak sambut TPM? Takkan TPM tiada driver dan tidak tahu jalan dari airport ke hotelnya? Sebenarnya Pipit meluat bagai nak muntah tenguk perangai pemimpin UMNO Sabah yang masing-masing menunjuk lagak. Tayang kereta baru, cerita dapat projek, dapat jawatan baru dan sebagainya.

Asyik-asyik orang sama dilantik ke jawatan-jawatan politik. Ada yang sampai 2 atau 3 jawatan. Orang lain tidak boleh buat kerja kah? Kalau setakat kerja Setiusaha BN, mestikah Setiusaha Politik Ketua Menteri sahaja yang boleh buat kerja? KM tidak percaya dengan orang lain? Kenapa terlalu sempit otak Ketua Menteri Sabah yang merangkap Pengerusi BN Sabah ini?

Tentang projek,  dari yang paling besar hingga sekecil-kecil buat parit pun orang-orang sama sahaja yang dapat direct nego. Apa lagi kalau orang itu ada jawatan YB atau Ketua UMNO! Orang-orang yang sama iaitu orang yang pandai cium tangan Ketua Menteri Sabah saja yang ada masalah duit? Masalah anak-anak dan masalah rumah tangga?. Rakyat biasa yang tiada jawatan dalam UMNO janganlah harap merasa tempias projek yang berbilion di umum PM atau TPM.  Tetapi kalau election semua turun konon jumpa rakyat!!

Pipit tidak faham dengan perangai pemimpin UMNO yang semakin angkuh! Jika ada program bersama menteri atau pemimpin Pusat, yang dipanggil dan dijemput hanya pemimpin UMNO. Kalau ada rakyat biasa mereka duduk nun jauh dibawah pokok wani dan pokok mangga. Kerusi VIP semua untuk pemimpin UMNO dan komponen BN. Kerusi plastik semua dipenuhi AJK UMNO. Rakyat duduk di tunggul kayu dan bersila atas surat khabar. Kalau ada jamuan makan, rakyat makan dalam tapau plastik dan minuman kotak teh bunga! VIP makan ikan sweet and sour diatas pinggan emas pyrex!

Kata UMNO berubah! Berubah tahi minyak kepala hotak mereka! Semua mereka mahu samun dan mahu telan harta rakyat! Rakyat semakin miskin merempat! Slogan BERUBAH ATAU REBAH hanya kata-kata dibibir saja. Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri seharusnya datang ke Sabah lain kali cuba minta jangan pemimpin UMNO yang kendalikan. Minta NGO atau orang-orang luar dari UMNO. Jangan asyik-asyik UMNO sahaja. Rakyat dah muak tenguk perangai dan lagak sombong dan angkuh mereka!



1 comment:

rojokobog said...

Salam Pipit,
Tahniah kerana pendedahan yang membuka mata pemimpin UMNO khasnya, kalau ada bukti kukuh tentang projek yang disonglap oleh orang yang sama saja baik lapor dgn SPRM..